Chat with us, powered by LiveChat

Relyon Service Management en Forque organiseerden de inspiratiesessie ‘Meer inzicht in data’. De sessie was speciaal voor klanten die zowel met Relyon Service Management als een ERP-systeem werken en zo veel data verzamelen. Maar wat kan je met die data? Hoe kan je data combineren en hoe maak je het begrijpelijk? Hoe zet je data-analyse strategisch en praktisch in? In dit artikel de highlights van de Inspiratiesessie ‘Meer inzicht in data’ van Relyon en Forque in samenwerking met Gullimex.

Machines en data

Ter illustratie toonde Iman Smallegange van Relyon de KPN-commercial Smart farming, over de boer die kan uitslapen omdat zijn machines en drones het werk doen. Vanuit zijn bed kan hij via de tablet zien hoe zijn boerderij ervoor staat en of hij moet bijsturen. Het filmpje maakt duidelijk wat mogelijk is, ook op kleine schaal, dankzij IoT en machine-to-machine communicatie. Er kan veel meer dan de gemiddelde MKB-organisatie toepast. De toekomst is nu en de servicemanagement software van Relyon is hierop ingericht. Iman legt uit: “Met Relyon Service Managent verzamel je installed base data, alle relevante gegevens de objecten die je aan klanten hebt geleverd en voor hen beheerd. Ook is automatische uitwisseling van gegevens op verschillende manieren mogelijk. Op deze manier verzamel je data over jouw objecten die je weer kunt combineren met andere data.”

Datatrends

Noël Pepermans van Forque gaf inzicht in datatrends, waarbij ‘Data vormen het nieuwe goud’ een kreet is waarmee we het afgelopen decennium zijn overladen. Maar data hebben dezelfde eigenschap als ruwe olie, onbewerkt zijn zij nutteloos. Pas na analyse leiden data tot waardevolle informatie en is het de bron voor relevante inzichten. Grotere bedrijven werken  al vaker datagestuurd, maar voor bedrijven met minder dan 100 medewerkersis dat maar zelden het geval. Noël vertelt: “Slechts 15% van MKB analyseert Big Data. Daar ligt een kans. Want ook voor het MKB levert het analyseren van data inzichten en soms zelfs geld op. Je gebruikt simpelweg business intelligence, Microsoft Power BI voor het omzetten en combineren van  data in begrijpelijke en toepasbare informatie. De drempels van het MKB om business intelligence in te zetten, zijn tijd, kennis, geld en onwetendheid.” Maar als je het handig aanpakt, benadrukt Noël, leveren kleine investeringen in data-analyse al gauw meer op dan dat zij kosten. Een goed voorbeeld is Gullimex uit Borne. MKB en analyse van Big Data CBS staat van MBK 2019

Gullimex de optimalisering van serviceprocessen

Gullimex is gespecialiseerd in precisie-apparatuur voor het meten, monitoren, analyseren en registreren van temperatuur, luchtvochtigheid, CO2, lekdetectie en hygiëne. Tijdig onderhoud van instrumenten is, noodzakelijk om vast te stellen of alles nog goed werkt. Als dat zo is, ontvangt de klant een nieuw certificaat, waarmee hij weer volledig voldoet aan de geldende wet- en regelgeving. Door samenwerking met Forque en Relyon is Gullimex in staat om ERP- (AFAS Profit) en servicemanagement data te combineren. Zo kan Gullimex automatisch verkoopdata oproepen, onderhoudscycli vaststellen en tijdig onderhoud aanbieden. Pim ter Marsch over de resultaten: “Dankzij data-analyses en dashboards hebben wij gericht onze onderhoudsprocessen verbeterd. Het aantal kalibraties is toegenomen, de doorlooptijd is verkort en dankzij automatisch gegenereerde opdrachten, is intensief handmatig werk grotendeels komen te vervallen.” Procesoverzicht van de kalibratieservice van Gullimex

Business intelligence en dashboards

Data uit talloze bronnen zijn beschikbaar, via de overheid, organisaties en uit ERP- en servicemanagementsystemen. Door toepassing van business intelligence leidt een combinatie van al die data tot inzichtelijke informatie. Timon Pool is BI-specialist, hielp Gullimex relevante data te visualiseren en toonde live hoe je data kunt verzamelen uit AFAS en Relyon Servicemanagement, maar ook vanuit bijvoorbeeld een website. Via drag and drop voedt Timon Microsoft Power BI met data, waar het wordt omgezet in leesbare grafieken en aantrekkelijke visualisaties, zodat je begrijpt wat je ziet. Een mooi voorbeeld is het virtuele aquarium dat een klant van Forque (SushiPoint) gebruikte  om de prestaties van de filialen makkelijk te vergelijken: grote dikke vissen doen het goed, kleine magere vissen hebben meer bijsturing nodig. Tijdens de demo toonde Timon hoe makkelijk het is om deze visualisaties te selecteren en te gebruiken in je Power BI-rapport. Virtueel aquarium om de prestaties van Sushi Points filialen te visualiseren

KPI’s voor servicebedrijven en Power BI

Patrick Marelis van Relyon ziet dat servicebedrijven wel steeds meer data in de cloud verzamelen, maar nog weinig gebruiken. Service- en onderhoudsbedrijven die langer met Relyon Service Management werken, hebben voldoende data voor bewerking tot stuurinformatie. Patrick legt uit: “Je kunt sterkte-/zwakteanalyses​ maken en managementdoelen definiëren. Ook helpt het belangrijke vragen beantwoorden: Hoe draait de installed base?​ Welk type object presteert onder welke omstandigheden het beste?​ Wat levert mijn klant / contract op? Hoe goed functioneert mijn buitendienst?​ Plannen we wel goed?​ Benutten we de verschillende kwaliteiten van onze monteurs optimaal?” Ook onderzocht Patrick samen met servicebedrijven welke KPI’s handig en belangrijk zijn, zoals: First Time Fix Rate, extra opdrachten via servicemonteurs, percentage factureerbare opdrachten, aantal nieuwe aanvragen, gemiddelde responstijd en Fix Time​. Verschillende Relyon-klanten maken al gebruik van Power BI. Relyon exporteert ‘s nachts een standaard dataset​ zodat de dashboards elke dag actueel zijn, maar als het noodzakelijk is kan de frequentie desgewenst omhoog. Procesoverzicht van het datawarehouse-proces van Relyon Service Management Wil je meer weten over business intelligence en analyse mogelijkheden of de volgende Power BI inspiratiesessie bijwonen? Geef je dan alvast op voor de volgende bijeenkomst! Stuur een e-mail naar marketing@forque.nl of neem contact met ons op via onze contactpagina.

Meer weten over onze diensten

(Bij verzenden ga je akkoord met ons privacybeleid)

(Bij verzenden ga je akkoord met ons privacybeleid)